הירשמו ל-ורדימייל וקבלו עדכונים על חדשות ואירועים בסביבה:

אימייל

טיול "בשביל" אלי כהן

אביבה זהר     10.11.14

ב-27.10 יצאנו  ממועדון גיל הזהב לטיול ייחודי,לזכרו של המרגל  אלי כהן שלא שב לביתו. עברנו דרך אתרים ברמת הגולן שהיו בזמנו תחת שלטון סורי.שם דרכה כף רגלו של כהן, עינו הייתה פקוחה תמיד ומוחו רשם וזכר.

שלוש שנות הריגול בסוריה תרמו למדינה להיות ערוכה ומוכנה  לקראת מלחמת ששת הימים,  מול צבא סוריה.

מיזם השביל קם בזכות משוגעים לעניין ובראשם גיל ברנר, מדריך טיולים שעשה מחקר מקיף בנושא. גיל ריתק וריגש אותנו בסיפור הדרמטי והטרגי,לאורך הסיור.  הרעיון צץ   ב-2011   כשגיל נכנס לחנותו של  דרוזי קשיש במג'דל שמס . במהלך שיחה עמו ,התברר כי שירת בצבא הסורי והיה נוכח בתלייתו של אלי כהן בכיכר בדמשק .דמותו נחרתה בזיכרונו.הליכתו הזקופה,לבושו המוקפד ומעל, גלימה לבנה ארוכה. התליין שאל מהי בקשתו האחרונה. בקשתו הייתה- להסיר את השלט מעליו, בו נכתב שבית הדין הצבאי המיוחד דן אותו כמרגל למען ישראל. הקהל הרב שמע אותו אומר בגאווה: " אני יהודי שפעל למען עמו ולא בגדתי באיש". לאחר מותו  השלט הוצמד שוב לגלימה.גופתו נותרה תלויה על הגרדום 7 שעות.עד היום לא הובאה לקבורה בישראל.      גיל יצר קשר עם נדיה, אלמנתו של אלי ,הפגיש אותה עם הדרוזי                                 והעלה מיזם הנצחה במקומות שם ביקר וריגל ברמת הגולן, עם לוחיות זיכרון ,פסלים ועמדות קוליות בעברית ואנגלית המספרות את סיפורו.  גיל ראיין  בני משפחה, מדריך מהמוסד,ליקט מסמכים,תמונות, עיתונים,סרטים והרכיב פאזל שחלקו עלום .  הוא סחף אחריו מתנדבים כמו הפסל יובי לופן מקיבוץ גינוסר ותורמים לכיסוי ההוצאות בהקמה,אחזקה,רכישת פקעות פרחי בר מסביב לפסלים.

בכל  תחנה ,הושקעה מחשבה,חיבור לנושא,לדמות ומציאת פסוק מתאים מהמקורות.

תחנה ראשונה-בחמת גדר ליד בית המלון הסורי בו התאכסן אלי כהן מספר פעמים,הוצב מאבן בזלת, תבליט המרגלים נושאים אשכול ענבים, פרי עבודתו של יובי לופן.  במקום ,עמדה קולית בעברית ובעתיד גם באנגלית. ברקע שומעים את  קולו של רבין.

תחנה שנייה- מעל חמת גדר, עמדת משמר צרפתית. נקודת ביקורת בה היה מחסום לבדיקת רישיונות כניסה לשטח צבאי סגור. דרכה עבר אלי . לידה עמדה קולית  ושלט -אלי כהן עבר. על הקיר לוחית  מנחושת ,מסמך בערבית עם חתימת הרמטכ"ל הסורי המאשר  כניסתו של כהן ולוחית עם תרגום לעברית. מתחת ,תלוי  פסל פנים שטוח משיש גרניט שחור עם עין גדולה שרואה הכול . הצבע השחור מסמל סוד,סתר.  מתחת לפסל, הציטוט "ועיני על כל דרכיהם לא נסתרו לפני". מירמיהו פרק ז'.

תחנה שלישית-מחסום נ"ט על כביש 98, בסוף העלייה לרמה. הוקם על ידי הצבא הצרפתי במלחמת העולם השנייה. על סלע ניצב פסל 4 פנים,לכיוון סוריה,ירדן,ישראל,לבנון.יובי פיסל את דמותו של כהן. איש רב פנים-איש משפחה,חבר נאמן למוסד, למדינה ואיש רעים להתרועע.

המידע של כהן על מחסום נ"ט ,עזר במלחמת ששת הימים לאלישע שלם, מג"ד 98 צנחנים. הוא פרץ לרמת הגולן בהנחתה אנכית עם כוח גדול שהוטס במסוקים .  מתחת לפסל נבחר  על לוחית הנחושת הציטוט-

"סולו סולו פנו דרך,הרימו מכשול מדרך עמי" ישעיהו נ"ז.

נכנסנו לאזור תעשיה בני יהודה,למפעל "אבנובה", מוצרי קוסמטיקה. שם צפינו במצגת בת שעה וחצי על חייו של אלי כהן. גיל ליווה בהתלהבות ובידע רב את המצגת ,בשמות,סיפורים. הוא חי ונושם את פועלו וגבורתו של כהן.

תחנה רביעית- קרוב לישוב אלי עד,שנקרא על שמו של אלי כהן ,  היו מספר  בסיסים של הצבא הסורי, שם אלי ביקר. לאתר ההנצחה נבחרה אבן ענקית . איש מצבות שיטח אותה ובטכניקה מיוחדת של התזת חול ,הועתק על האבן פסק דין המוות.

תחנה חמישית- עברנו את הישוב נוב ירדנו לקטע כביש אותנטי ,על ציר קוניטרה - אל-חמה. ליד רמת מגשימים, ישנו מפגש בין קטע הכביש הסורי הישן וכביש 98. בין שני ברושים גבוהים  שנתרמו, הוצב סלע  עם כיתוב.

המשכנו לחניון עין זיון לארוחת צהריים מאוחרת.

תחנה שישית-המשכנו צפונה למפקדת הצבא הסורי בפאתי קוניטרה. המבנה הגדול הרוס,נטוש ומכוסה בגרפיטי.

בשנת 1960 הרוסים תכננו, לפי חשיבה סובייטית, בניין ענק בן עשרות חדרים אליו מגיעים דרך מדרגות רחבות  אימפריאליות, כדי לתת לאזרח שנכנס להרגיש את אפסותו  וקטנותו. כאן ביקר וריגל אלי כהן כדי לקבל אישור מעבר.

אחרי כמעט 50 שנה, גיל הביא את נדיה לבקר בבנין שנפגע בהפצצה מדויקת במלחמת ששת הימים.  מול הבניין הוצב  סלע הנצחה ועליו פסל מנעול וחור הצצה. למטה הוטבע סמל המודיעין.

בחדר בו ביקר תלויות לוחיות זיכרון.   השביל נחנך בשנה שעברה עם תוכנית לעמדות קוליות בכל האתרים ושתילת פקעות מסביב להם.

ב- 18.5.2015 ימלאו 50 שנה לעלייתו לגרדום . ב"שביל אלי כהן", בעל ערך חינוכי וערכי לעם ישראל, יעברו מאתר לאתר בני נוער,חיילים,עמך. הם ישמעו  ויזכרו את גבורתו של כהן שהקריב את חייו למען המדינה.  בגולן יתחלפו העונות והצבעים . סביב הפסלים יפרחו אחרי הגשם, רקפות,כלניות ושלל פרחי בר,אותם שתלו גיל והמתנדבים.

חזרנו מהטיול עם רשמים  ותודות לגיל ,על ההדרכה מכול הלב.

גם מועדון גיל הזהב תרם לטובת המיזם.